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南部鉄器 7″/12″ DUAL DISC STABILIZER OTM80821

南部鉄器工房 及富 スタビライザー

伝統と現代が共鳴する、南部鉄器の制振性を活かした高品質デュアルスタビライザー。

世代を超える伝統に現代の要素を重ね、オリジナリティあふれる南部鉄器を生み出してきた「南部宝生堂 及富」が新たに開発した、アナログレコード専用スタビライザーです。
スタビライザーとは、レコードを上から押さえて安定させるほか、プレーヤーのモーター回転で起きる機械振幅を抑え、音質を安定・向上させる役割を果たします。

開発のきっかけは、南部鉄器の作り手で音楽愛好家でもある若手職人と、クラブの現場で活躍するDJ・ミュージシャンらとの対話から生まれた”南部鉄器スタビライザー”のアイディアです。「一般的な12inchレコードだけでなく、未だ愛好家の多い7inch(ドーナツ版)と兼用できるものを」という要望に応え、形状や重量等の試行錯誤を繰り返し、試奏を重ねるなかで「デュアルレコードスタビライザー」を完成させました。

Combining tradition and modernity, this is a high-quality dual stabilizer that utilizes the vibration damping properties of Nanbu Tekki ironware.

This Nanbu Tekki ironware stabilizer, exclusively for analog vinyls, is a new and absolutley original development by “Nanbu Tekki Oitomi”, layering modern elements on a tradition that transcends generations,
The stabilizer secures the vinyl from above and plays the role of sustaining and improving sound quality by suppressing the mechanical amplitude caused by the rotation of the player’s motor.

The trigger for its development was the idea of the “Nanbu Tekki Stabilizer”, which was born from a dialogue between a young Nanbu Tekki craftsman and music lover, musicians, and DJs who are active in the club scene. In response to the request that it “can be used by both 7-inch vinyls (doughnut record) still popular among enthusiasts and not just with common 12-inch vinyls”, through comprehensive testing of shape, weight, etc., and repeated trial-and-error, the “Dual Record Stabilizer” was completed.

本来、鋳鉄は鉄と炭素の合金で重量があり、振動エネルギーは炭素に吸収されて熱に置換されるために吸振作用が知られており、エンジンの部品やスピーカーのインシュレーターにも利用されています。同スタビライザーはこうした鋳鉄の制振性を活かしながら、ハンドリング性にもこだわりました。縁にローレット加工(細かい凹凸状の加工)を入れ、強めの面取り施すことで、プレーヤーへの着脱しやすさと持ちやすさを実現。着脱における塗料剥がれや鋳鉄のデメリットであるサビを防ぐために、黒メッキ加工を施して強度を高めました。形状デザイン・金属加工には岩手県奥州市で金型の加工製造を行う、サンアイ精機の協力をいただきました。

南部鉄器ならではの洗練された佇まいと質感を備えたスタビライザーは、手にしっくりと馴染み、使い続けるほどに風合いが増します。音質面での向上も期待できる機能美を持つスタビライザーは、レコードの愉しみをより増幅させてくれるでしょう。

Essentially, cast iron is a heavy-weight alloy of iron and carbon. Vibration energy is absorbed by carbon and replaced by heat. Because its vibration absorbing qualities are well-known, cast iron is also used for engine parts and speaker insulators. While utilizing the vibration damping properties of cast iron, this stabilizer also offers precise handling. Knurling (grooved surface pattern processing) is applied to the edges, and strong beveling is applied for easy handling and attachment to/ detachment from the player. For the prevention of rust, a downside of cast iron, and to prevent paint peeling during attachment/ detachment, black plating is applied to increase the strength. 

For shape design and metal processing, we received the cooperation of SunAl Precision Tools, which processes and manufactures molds in Oshu City, Iwate molds in Oshu City. Iwate Prefecture. Crafted with the sophisticated appearance and texture unique to Nanbu Tekki, the stabilizer fits easily in your hand and its comfort increases with continued use. This stabilizer, with its functional beauty, can be expected to improve sound quality which will further enhance the enjoyment of vinyls.

衡量により音質の向上効果を確認

南部鉄器スタビライザー詳細レポートPDF

開発にあたり、DJの野崎和宏氏の協力のもと「7inch/12inch デュアルレコードスタビライザー」使用時におけるレコード音質の衡量を行いました。衡量には、12インチ盤(140〜180g)に比べて機械振幅の感受性が高く、線速度が遅いため音圧が低いことで知られる7インチ盤(45g)を使い、同一楽曲・同一録音(リッピング)条件下でのスタビライザーの有無を比較衡量しました。
結果、楽曲の構成や使用楽器/機材によって帯域分布は変わるものの、スタビライザー使用時には、低域が上がり、高域(22kHz)・中域を抑える効果が確認されました。これは、ベースドラムが持ち上がり音像が坐って聞こえる聴感上の印象とも一致します。通常のリスニングはもちろん、アナログ音源をデジタルにサンプリング/量子化する際にも有効と言えます。

The effect of improving sound quality confirmed by analyzation

Nanbu Tekki Stabilizer detailed report PDF

In the development, with the cooperation of DJ Kazuhiro Nozaki, the vinyl sound quality while using the 7″/12″ dual vinyl stabilizer was analyzed. For the analysis, we used a 7-inch vinyl (45g) known for its low sound pressure due to its low linear velocity and is known for its high sensitivity to mechanical amplitude compared to the 12-inch vinyl (140-180g). We compared and analyzed the presence or absence of stabilizers with same music under the same vinyling (ripping) conditions. 

As an result, although the band distribution changes depending on the musical composition and the instruments / equipment used, when using the stabilizer, the effects of increasing the low range, suppressing the high range (22kHz), and suppressing the mid range were confirmed. This also matches the audible impression that the bass drum is increased and the sound image appears to “sit down”. Of course it can be said to be effective of course for normal listening, but it is also effective for digital sampling / quantization of analog sound sources.

南部鉄器スタビライザー購入

作製者:南部鉄器職人 大川寛樹 / DJ・プロデューサー 野崎和宏
協力会社: サンアイ精機 / 金森紙器

Creators: Nanbu Tekki Craftsman Hiroki Okawa, DJ/Producer Kazuhiro Nozaki
Partner companies: Sun Ai Seiki / Kanamori Shiki